Jak zvyšovat kapacitu jednat nenásilně - nejen pro rodiče s dětmi

29.03.2019

Dítě se zmítá na chodníku, dnes již potřetí, chce zpět do restaurace, kde mlátilo lžičkou do topení. Neslyší empatii. Vzlyká, ani nemůže mluvit. Snažím se vztek přijímat, být s ním. Chráním ho, aby nevběhlo do silnice. Občas se usměju na kolemjdoucí. Ale to mi funguje jen nějakou dobu. Pak už jej čapnu, silně držím a snažím se ho odnést směrem k tramvaji. Větší řev. Vzdávám to. Trvá to asi půlhodiny. Pak začíná naslouchat tomu, co říkám. Zároveň dokáže odpovídat. Přijímá nabídku pudinku v tramvaji. Chytne mě za ruku a jdem.

Aktuální kapacita k nenásilné akci


Často si zpětně říkám, co bych bývala mohla udělat. A jaktože jsem sama vytekla, i když vím, že to nepomáhá. 

Hodně mě v tomto směru pomohlo uvědomit si, jakou mám v tu chvíli kapacitu jednat nenásilně, podle tohoto obrázku od Jochena Hiestera (díky lektorům Adamu Čajkovi a Evě Malířové).

Když je podnět slabý, třebas paní v tramvaji zabrblá, že překážíme u východu, dokážu empatizovat celkem dobře ať už nahlas nebo potichu.

Ovšem pokud je podnět silnější, například syn se již potřetí vzteká, navíc mne se chce na záchod a jsem unavená, kapacita reagovat nenásilně se mi smrskne a já spíše brouzdám po okolí, hledám soucitné úsměvy a snažím se to vydržet.

Pokud silné podněty přetrvávají, mohu říci něco velmi jízlivého nebo prostě zařvat. Takže Nenásilnou komunikaci balím a ideálně odcházím. :)

Láká mě ale hledat další strategie. A tak jsme tento týden v pražské tréninkové skupině Nenásilné komunikace pro matky s malými dětmi společně vymýšlely, jak kapacitu k nenásilné akci zvyšovat, jak zajistit podporu a péči pro sebe i ostatní. Uvítáme další komentáře a doplnění.

Krátkodobé strategie

Navržené krátkodobé strategie zahrnovaly následující tipy:

  • V kritickém momentu se nejdříve věnovat sobě - s laskavostí a pochopením.

  • Přijmout situaci a ponechat prostor pro vztek (svůj či cizí), čas pomůže.

  • Dýchat a uvolnit se. Například pětkrát se nadechnout a říci si konkrétní větu, která mi navodí pohodu ("Jsem v pořádku", "Nic hrozného se mému dítěti nestane", "Když nejde o život, jde o ...").

  • Najíst se, napít se, dojít si na záchod. Někomu funguje čokoláda, někomu obyčejná voda.

  • Promluvit s blízkým. Například se lze domluvit předem - až na tom budu špatně, zavolám a rovnou začnu bez velkého vysvětlování chrlit, co mě bolí. Předem či v dané situaci se též můžeme domluvit, jestli chci společně na někoho nadávat, nebo zda budeme společně pojmenovávat mé nenaplněné potřeby či konkrétní řešení.

  • Zpívat si (to mi fungovalo především u plačícího mimina v šátku, zpívala jsem možná víc sobě než jemu).

  • Obejmout se s někým.

  • Sdílet strast v naší podpůrné skupině Kojme svorně, v rámci které též trénujeme Nenásilnou komunikaci.

Dlouhodobé strategie

Došly jsme ovšem i na dlouhodobé strategie zvyšování kapacity, tedy především na prevenci:

  • Věnovat se józe, meditacím či třebas sledování stand-up comedy, tedy něčemu, co mě přináší novou energii a pohodu.

  • Pobývat často v přírodě.

  • Spát, kdykoliv je to možné (ideálně i s dítětem během dne).

  • Pravidelně jíst a pít (pomáhá tzv. jídlo dítěti do tlapky, kdy se samo krmí, neb to je pro matku příležitost se rovněž najíst).

  • Nechat ostatní pomáhat - uvařit, uklidit, pohlídat dítě apod.

  • Vyhledávat čas s rodinou, přáteli, sousedy... kdy se můžeme o péči o dítě či o děti podělit.

  • Neplánovat si toho na den příliš a oprostit se od představ, "co bych všechno měla udělat". Spíše naslouchat sobě i dítěti, co by nám právě sedlo.

  • Mít alternativy, neupínat se na konkrétní řešení (a to ani krátkodobě, ve vypjaté situaci).

  • Vytvořit si ozdravné prostředí - estetika, zeleň, hudba, zpívající ptáci... to vše mi může dopomoci k pohodě.

Čí kapacita?

Nejvíce překvapivé pro mne ovšem bylo uvědomění, že je-li podpořen jeden (ne nutně já), jsou podpořeni i ostatní v kapacitě jednat nenásilně. Tedy pokud mám odpočatého partnera, který se věnuje nejen rodině, ale i svým koníčkům a přátelům, je větší šance, že vypjatou situaci zvládneme, i když já sama na to nebudu mít moc sílu. 

Díky za podněty, milé ženy!

Inka Bartošová


Nenásilná komunikace Brno
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky